środa, 1 marca 2017

Miserere mei

Matthias Grunewald, Ukrzyżowanie, Ołtarz z Isenheim, 1512-1516.

"Chrystus tężcowy" - takim mianem Joris-Karl Huysmans, nawrócony na katolicyzm powieściopisarz, określił dzieło niemieckiego artysty Mathisa Grunewalda. Jest to fragment nastawy z zamykanymi skrzydłami do ołtarza w Isenheim, wiosce w Alzacji. Przerażający obraz nazywany także "Chrystusem od nieuleczalnie chorych". W Isenheim mieścił się średniowieczny szpital, którego część była przeznaczona dla trędowatych. Artystyczna wizja Grunewalda miała być dla nich pocieszeniem. Trędowaci w pokrytym ranami ciele Jezusa widzieli swojego Chrystusa. 
Siny i lśniący, krwią oznaczony, najeżony, niczym skorupka kasztana, kawałkami rózg, które utkwiły w ranach; na końcu nieproporcjonalnie długich ramion konwulsyjnie drgają dłonie, drapiąc powietrze; złączone ze sobą kolana są zwrócone do środka, a stopy, złączone gwoździem jedna na drugiej, są już tylko bezładną masą mięśni, na których zaczyna już gnić umęczone ciało i sine paznokcie; głowa, otoczona gigantyczną koroną cierniową zwisa na piersi, która jest jak nadęty wór, poprzecinany klatką żeber.
Joris-Karl Huysmans (1848-1907)
Cytat zaczerpnąłem z książki "Człowiek Krzyża. Historia w obrazach", o której pisałem dwa lata temu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...