środa, 23 listopada 2016

Jeżeli porcelana to wyłącznie taka


      Jeżeli porcelana to wyłącznie taka
      Której nie żal pod butem tragarza lub gąsienicą czołgu,
      Jeżeli fotel, to niezbyt wygodny, tak aby
      Nie było przykro podnieść się i odejść;
      Jeżeli odzież, to tyle, ile można unieść w walizce,
      Jeżeli książki, to te, które można unieść w pamięci,
      Jeżeli plany, to takie, by można o nich zapomnieć
      gdy nadejdzie czas następnej przeprowadzki
      na inna ulicę, kontynent, etap dziejowy
      lub świat
      Kto ci powiedział, że wolno się przyzwyczajać?
      Kto ci powiedział, że cokolwiek jest na zawsze?
      Czy nikt ci nie powiedział, że nie będziesz nigdy
      w świecie
      czuł się jak u siebie w domu?

      Stanisław Barańczak

Wpisy z poezją są wprawdzie u mnie rzadkością, ale wiersz Stanisława Barańczaka tak mnie ujmuje, że postanowiłem podzielić się nim. Przynajmniej część czytelników z pewnością ma okazję przeczytać go po raz pierwszy. Zamieszczam w ramach listopadowych rozmyślań (tym bardziej, że aura zachęca do refleksji). 

6 komentarzy:

  1. Miałam coś napisać rozsądnego, ale przy tym wierszu, każdy komentarz będzie blady...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również zrezygnowałem z komentarza... Uznałem, że sam wiersz wystarczy.

      Usuń
  2. W owym wierszu zawarta jest wielka mądrość. Na tej ziemi nic nie jest wieczne...im mniej się przywiązujemy do doczesności, tym łatwiej jest nam znosić trudy i straty.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ojoj, a co Tobie? Taki smutny wiersz!
    Ja się wychowałam w domach poniemieckich na Ziemiach Odzyskanych, tam poszła mieszkać po wojnie moja rodzina. Spaliśmy w ich łóżkach, jedliśmy na ich porcelanie, a moja mama w młodości nosiła ich sukienki.
    I wcale nie było nam żal "wypędzonych", bo oni wcześniej wypędzili nas z naszych domów. Jako dziecko jak patrzyłam na "ich" wazę z porcelany, to myślałam sobie "a dobrze wam tak, wstrętne szwaby", bo dobrze znałam historię Polski. No, taka prawda zyciowa...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sporo złych rzeczy spotkało mnie ostatnio i tak mi się zebrało na smutniejsze klimaty...
      Twoje wspomnienie o porcelanie jest bardzo ciekawa.

      Usuń
  4. Lepiej się nie przyzwyczajać...wiem coś o tym...dlatego teraz staram się nie przyzwyczajać do miejsc i przedmiotów.

    Przykro czytać o tym, że innych spotykają złe rzeczy...a nie jesteś jedynym.
    Życzę przełamania złej passy.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...