poniedziałek, 10 lutego 2014

Blaski i cienie baroku

Bartłomiej Strobel Ukrzyżowanie
W czwartek pisałem o moim stosunku do baroku, czyli dla mnie najpiękniejszej epoki w polskiej kulturze. W związku z tym dziś chciałbym polecić książkę "Blaski i cienie baroku" Michała Rożka. Pozycja ukazała się jako 36 tom serii "Dzieje narodu i państwa polskiego". Zaznaczam, że nowej już nie znajdziecie w żadnej księgarni. Jedynym wyjściem w tej sytuacji jest dobrze zaopatrzona biblioteka.

Niestety okazało się, że w moim egzemplarzu brakuje 10 stron. To już druga taka sytuacja w przeciągu ostatnich dwóch tygodni. Niedawno kupiłem "Rybę ludojad" Macieja Rybińskiego, w której po stronie 40 nastąpiła 70... W przypadku "Blasków i cieni baroku" miałem szczęście w nieszczęściu. Okazało się bowiem, że brakujące 10 stron to wkładka ze zdjęciami. Nie straciłem więc ani jednego akapitu z genialnego tekstu. Tym niemniej jednak jest mi przykro, że niektórzy nie szanują książek wypożyczanych z biblioteki.

Cieszę się, że udało mi się zdobyć tę książkę, bo okazało się, że mam duże braki w kulturze baroku. Dowiedziałem się sporo ciekawych rzeczy. W tej epoce kultura polska najbardziej zbliżyła się do światowej czołówki! Nigdy wcześniej ani nigdy potem nie mieliśmy podobnych osiągnięć. Barok to także najdłużej trwająca epoka zaraz po średniowieczu. Za początek przyjmuje się rok 1600, a za umowny koniec 1760. Dzielimy go na trzy części. Te zaś dzielą się na różne kierunki. Wszystkie autor skrupulatnie opisał dodając przykłady budowli, obrazów oraz rzeźb. Zeszyt jest bogato ilustrowany. Znajduje się w nim ponad 100 zdjęć. Oczywiście "Blaski i cienie baroku" są tylko zarysem tematu. Seria "Dzieje narodu i państwa polskiego" nie pozwala na więcej. Mimo to warto sięgnąć po tę pozycję. Może być wspaniałym wstępem do przygody z kulturą barokową.

Poniżej "Pożegnanie Ojczyzny" na barokowych organach ze Świętej Lipki. Polecam obejrzeć filmik w dużym formacie, bo ponieważ organy te mają ruchome elementy.

6 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czytałaś "Etos dworu ziemiańskiego" Rożka? Książka wyszła jakoś niedawno. Polecam :) Jeśli chodzi o "Diabła w kulturze polskiej" to mam go na swojej liście do przeczytania.
      Chętnie przeczytam Twój post o tych świątyniach :)

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. "Etos dworu ziemiańskiego" to nowość. Kupiłem w tamtym roku w targach książki katolickiej.
      A tej książki, którą polecasz nie czytałem. Na razie na celowniku mam Maję Łozińską. Od dłuższego czasu chcę przeczytać "Historię polskiego smaku" i "Życie arystokracji".

      Usuń
  2. Niestety nie moja epoka, nie mój klimat, ale cieszę się, że Ty się cieszysz z książki :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...