środa, 14 sierpnia 2013

"Techniki zapamiętywania" Bartłomiej Boral, Tobiasz Boral


Nie ukrywam, że zawiodłem się na książce. Być może pokładałem zbyt duże nadzieje w "Technikach zapamiętywania",  a moje oczekiwania były wygórowane. Nie wiem, jak było, ale rozczarowałem się.

Pierwsze dwa rozdziały zapowiadały bardzo dobrze dalszą treść. Dotyczą one pamięci, wyobraźni oraz związków łączących te dwa pojęcia. Zostały opracowane przez autorów z dużą starannością i dbałością o rzeczowość. Z lektury tej części wyniosłem dość dużo. Zdecydowanie poszerzyłem swoją wiedzę na temat najbardziej genialnego komputera na świecie - ludzkiego mózgu.

W kolejnych rozdziałach przedstawiono poszczególne mnemotechniki. Oprócz ogólnego opisu danej metody znajdziemy także konkretne przykłady i ćwiczenia dla nas. Niestety nie przekonały mnie one do siebie. Metody skojarzeniowe są dla mnie zbyt żmudne. Ponadto wymagają ogromnego wkładu pracy przed rozpoczęciem właściwej nauki. Wydaje mi się, że już dość dobrze wypracowałem własny system przyswajania wiedzy. Nie wykorzystuje co prawda technik opracowanych przez starożytnych Greków, ale jest skuteczny.

W dalszej części książki odwoływano się do map myśli. Przeczytałem już kilka pozycji dotyczących tego tematu, więc nie dowiedziałem się nic nowego. Dla czytelnika, który po raz pierwszy spotyka się z tematem ten fragment "Technik zapamiętywania" będzie niewątpliwie przydatny. Tym bardziej, że temat notowania za pomocą map myśli autorzy wyjaśnili "łopatologicznie".

Cenię wydawnictwo Samo Sedno za bardzo praktyczne poradniki. Przed każdym z rozdziałów zamieszczono informację o tym, czego możemy dowiedzieć się z danej części książki. Na końcu każdego rozdziału znajdziemy zaś krótkie podsumowanie, które może służyć za szybką powtórkę przyswojonych treści.

Formę poradnika zdecydowanie oceniam na plus. Sama treść nie przemówiła jednak do mnie. Metody przedstawione w "Technikach zapamiętywania" są dla mnie zbyt mozolne. Poświęcony na nie czas nie przynosi (w moim przypadku) proporcjonalnie dużych efektów. Mimo to nie skreślam tej książki. Każdy ma inną pamięć i do każdego przemawiają inne metody. Dla Ciebie drogi Czytelniku "Techniki zapamiętywania" mogą okazać się genialną pozycją. Czy tak będzie? Niczego nie gwarantuję.

Za egzemplarz do recenzji dziękuję:


1 komentarz:

  1. Skoro mistrzowie pamięci na całym świecie wykorzystują przedstawione w książce metody, oraz osiągają tak niezwykłe rezultaty jakie opisane są w tym poradniku, to wydaje mi się, że są po prostu dobre. Zawsze pozostaje kwestią wyboru, ile czasu chcemy poświęcić na trening i rozwój naszej wyobraźni. Nie mniej myślę, że ta książka nie jest jedynie zbiorem mnemotechnik, ale również, a może i przede wszystkim, poradnikiem do treningu pamięci i mózgu. Myślę, że pomoże ona wielu ludziom w rozwijaniu umiejętności osobistych. Dla mnie dużym plusem książki jest fakt, że autorzy są przede wszystkim praktykami i to dobrze widać w tym poradniku. Ja polecam!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...