poniedziałek, 5 sierpnia 2013

"Gwiazdy Drugiej Rzeczypospolitej" Sławomir Koper


Kartezjusz powiedział kiedyś, że "Czytanie dobrych książek jest niczym rozmowa z najwspanialszymi ludźmi minionych czasów". Opinia ta zdecydowanie pasuje do najnowszej książki Sławomira Kopera "Gwiazdy Drugiej Rzeczypospolitej". Podczas lektury czułem się tak, jakby najwybitniejsze i najbardziej znane osobistości świata sztuki i kultury dwudziestolecia międzywojennego były tuż obok mnie.

Sławomir Koper
"Gwiazdy Drugiej Rzeczypospolitej" (podobnie jak całą serię książek dotyczących międzywojnia napisanych przez Sławomira Kopra) cechuje lekkość narracji i przystępny język. Zainteresowany tematem czytelnik mknie przez kolejne strony z bardzo dużą szybkością. Każdy rozdział poświęcony jest innej "gwiazdce" II RP i każdy rozdział jest osobną przygodą, która rozgrywa się w wyobraźni czytelnika. Niewątpliwie Sławomir Koper obdarzony jest dużym talentem pisarskim. Zgromadzić źródła to jedno, a przystępnie przekazać wiedzę historyczną to drugie. Autorowi świetnie udały się oba zadania. Myślę, że nawet czytelnik, który nigdy nie był specjalnie zainteresowany historią ciekawie spędzi czas przy lekturze "Gwiazd Drugiej Rzeczypospolitej".

Podoba mi się mnogość odniesień do pamiętników i wspomnień opisywanych osób lub ich znajomych. Dzięki temu możemy poznać świat wybitnych osób Drugiej Rzeczypospolitej z relacji naocznych świadków.

Drobne zastrzeżenia mam tylko do pierwszego rozdziału, który jest wstępem do całej książki. Część ciekawostek pojawiła się już w innych publikacjach. Dla czytelnika, który po raz pierwszy spotyka się z twórczością Sławomira Kopera nie jest to problemem. Ale ja jestem wiernym fanem autora. Czytanie po raz drugi czy nawet trzeci tej samej anegdoty zwyczajnie mnie irytuje.

Świetny tekst dopełniają czarno-białe zdjęcia. Nie powiem, że jestem zaskoczony książką. Czytałem wiele książek Sławomira Kopra, więc spodziewałem się, że trafię na kolejną niezwykłą publikację. Po skończonej lekturze z radością mogę przyznać, że nie zawiodłem się. Autor po raz kolejny przeniósł mnie do barwnego świata Drugiej Rzeczypospolitej, do którego tak często tęsknię. Oprócz miłego spędzenia wolnego czasu książka przyniosła mi solidną porcję wiedzy o czołowych postaciach międzywojennej Polski. Wdzięczny autorowi za podróż w czasie do niezwykłych czasów i nieprzeciętnych ludzi czekam z niecierpliwością na kolejną tom z tej serii.

Za egzemplarz do recenzji dziękuję wydawnictwu:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...