niedziela, 3 marca 2013

"Nawyk wytrwałości" Anna Kuraszyńska


To jedna z książek, która ukształtowała mój charakter. Wpłynęła na moje poglądy i punkt widzenia. Były przyczynkiem do przyjrzenia się mojemu postępowaniu, wykryciu błędów, poznania sposobu pozbycia się ich. Już opracowałem wstępny plan działania dotyczący pozbycia się nawyku, z którym nie mogę sobie poradzić od dawna. Utwierdziłem się także w pewnym ważnym wyborze życiowym.

W książce jest mnóstwo cytatów. Pouczających, śmiesznych, ciekawych. Autorzy są różni. Od św. Faustyny, przez Pascala, aż do Paulo Coelho. Inspiracja. Gdybym miał wskazać jedno słowo kojarzące mi się z tą książkę wybrałbym właśnie to. Książka inspiruje, motywuje, pokazuje pozytywne przykłady, zachęca do zmiany życia. Wyjaśnia, że realizacja jakiegokolwiek celu nie może polegać na przemianie swoich nawyków i sposobu działania z dnia na dzień, ale na systematyczności i budowaniu nawyku wytrwałości. "Nawyk wytrwałości" zachęca również do pokory. Autorka często odwołuje się do Boga i możliwości człowieka w obliczu Boskiej potęgi.

Książka składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym Autorka wyjaśnia strategię małych kroków. W kolejnych częściach skupia się na wyjściu z nałogu, skutecznym odchudzaniu, zdobyciu wymarzonej pracy i budowaniu szczęśliwych związków. 

Nigdy nie napisałem recenzji jednoznacznie pozytywnej lub jednoznacznie negatywnej. W przypadku dobrej książki zawsze szukam jakiś wad, w przypadku złej zalet. Tym razem skłaniam nisko głowę przed Autorką. Dodaję ją do listy moich ulubionych pisarzy. Z chęcią zapoznam się z innymi publikacjami, które napisała.

Anna Kuraszyńska ma bardzo dobre pióro. Książkę czyta się świetnie. Przez kolejny strony przechodziłem z przyjemnością i niecierpliwością, by poznać następne porady i techniki dotyczące wytrwałości. "Nawyk wytrwałości" nie jest długi. Liczy 100 stron. Niektórzy w przypadku dobrych, ale krótkich książek piszę o niedosycie i biadolą, że książka mogłaby być odrobiną dłuższa. Ja tak nie uważam. Przyjmuję książkę Anny Kuraszyńskiej taką, jaka jest, bo jest świetna. Autorka wszystko, co chciała przekazać zawarła na 100 stronach. I chwała jest za to! Wolę krótką, ale treściwą książką niż "cegłę", której meritum można podsumować w kilku stronach.

A strona techniczna? Okładka jest świetna, zachęcająca do zapoznania się z zawartością. Różne odcienie niebieskiego i granatu na tle chmur bardzo dobrze kontrastują ze sobą. Nie powinno oceniać się książki po okładce. Nie można jednak ukrywać, że okładka nie ma żadnego wpływu na popularność książki. Na decyzję o zakupie często decyduje jedno spojrzenie.

Książkę wystawiam dziś na półce nad biurkiem na honorowym miejscu. Czuję, że będę często do niej wracać. Mojej opinii nie zakończę podsumowaniem wad i zalet, jak to czasami robię, ponieważ nie znalazłem złych stron. Do tej pory przeczytałem tylko kilka publikacji, w których nie doszukałem się żadnych mankamentów. Jedną z nich jest właśnie "Nawyk wytrwałości".

Moje ulubione cytaty z książki (podaję tylko kilka wybranych, zaznaczyłem jako szczególnie ciekawe dużo więcej):
W pojedynkę możesz wiele, z Bogiem wszystko (źródło nieznane).
Nic tak nie zadziwia ludzi jak zdrowy rozsądek i proste działanie (Ralph Waldo Emerson). 
Są serca powody, o których rozum nie słyszał (Blaise Pascal)
Boże, daj mi siłę, abym mógł zrobić wszystko, czego ode mnie żądasz. A potem żądaj ode mnie, czego chcesz (św. Augustyn). 
Nikt z nas nie może zmienić swojego wczoraj, ale każdy z nas może zmienić swoje jutro (Colin Powell).
A tym cytatem podsumowałbym metodę małych kroków:
Nie staraj się uzyskać dużej poprawy w szybki sposób, ale codziennie wyszukuj po jednej małej możliwości rozwoju. Tylko tak zachodzą zmiany, które pozostają na dobre (John Wooden). 
Nie cytuję nigdy treści z okładki książki (bo to zazwyczaj nic nie wnosi do mojej opinii), ale tym razem zrobię wyjątek. Poniżej 10 zasad, które pomagają wykształcić nawyk wytrwałości:
  1. Gdy wyznaczasz swoje cele, kieruj się miłością do świata i innych.
  2. Zapisuj cele i zadania w notesie lub kalendarzu.
  3. Rozbijaj cele na drobne elementy i rozkładaj je w czasie.
  4. Zaczynaj zawsze od łatwego zadania i powoli posuwaj się do przodu.
  5. Wyznaczaj czas na wykonanie określonych zadań.
  6. Koncentruj się tylko na jednym zadaniu.
  7. Wystrzegaj się robienia wyjątków.
  8. Stosuj techniki motywacyjne.
  9. Gdy nie chce ci się czegoś zrobić, wstań i to zrób.
  10. Naucz się dobrze żyć z odrzuceniem i problemami.

Za egzemplarz do recenzji dziękuję wydawnictwu:

1 komentarz:

  1. Brzmi bardzo ciekawie, chętnie po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...