sobota, 13 października 2012

"Techniki samorozwoju czyli jak lepiej zapamiętywać i uczyć się szybciej" Natalia i Krzysztof Minge



Kolejna bardzo ciekawa pozycja wydawnictwa Samo Sedno. Myślę, że jako członkowie BGS powinniśmy się nią szczególnie zainteresować. W końcu samorozwój to nasz wspólny cel. A ta książka stanowi zbiór wszelkich potrzebnych technik. Znajdziemy w niej rady od map myśli, przez szybkie czytanie aż po mnemotechniki.

Pierwszy rozdział poświęcony jest organizacji pracy oraz jej zakłóceniom. Dowiemy się tutaj m.in. jak uporządkować nasze biurko oraz czy cisza rzeczywiście nam służy. Kolejny rozdział traktuje o mapach myśli. Jako że przeczytałem już wiele publikacji dotyczących tego tematu nie zagłębiałem się zbytnio w niego (choć oczywiście przeczytałem go uważnie). Na pewno wyjaśni nam jak tworzyć mapy myśli. Nie powie jednak, do czego można je wykorzystywać. A ten sposób notowania ma przecież tyle zastosowań! Rozumiem, że nie można zawrzeć wszystkich szczegółów w jednej publikacji. Po więcej odsyłam do "Mapy twoich myśli" T. Buzana.

Trzeci rozdział ściśle dotyczy samej nauki. Przeczytamy trochę o kawie, ogromnym znaczeniu snu dla samorozwoju i szczęśliwym długopisie, który naprawdę przynosi szczęście!

Kolejne działy dotyczą utrzymywania wysokiego poziomu motywacji (znajdziemy tutaj techniki pozwalające szybko ją zwiększyć) oraz szybkiego czytania. Nie będę zbyt wiele o nim pisać. Ostatnio zastanawiam się, czy szybkie czytanie w ogóle ma sens. Każdy niech przeczyta ten dział sam i oceni, czy przyniesie to efekty.

Czwarta część jest jedną z najciekawszych. Traktuje o mnemotechnikach. Aż 16 z nich zostało szczegółowo omówionych z podaniem przykładu, zastosowania i ćwiczeń pozwalających ją opanować. Oczywiście nie wszystkie mi się spodobały. Mam już jednak kilka ulubionych. 

Ostatnia część poświęcona jest kreatywności. Autorzy najpierw rozprawiają się z mitem, że kreatywność to cecha wrodzona. Nic bardziej mylnego! Tak jak ćwiczymy nasze mięśnie, tak możemy zwiększyć nasze możliwości twórcze. W tym dziale jest najwięcej ćwiczeń, które nie tylko wyćwiczą tę umiejętność, ale także pozwolą spojrzeć nieco inaczej na wiele spraw.

Szata graficzna jak zwykle (w przypadku tego wydawnictwa) jest bardzo dobra. W książce zastosowano tylko jeden kolor - czarny. Nie ma żadnych rozpraszaczy. Dzięki temu możemy skupić się na tekście. Przed każdym rozdziałem znajdziemy krótką zapowiedź, a na końcu podsumowanie. Pozwala to szybko przypomnieć sobie zdobytą wiedzę nawet po długim czasie od przeczytania.

Myślę, że dla zarówno dla BGS (jak i każdej osoby zainteresowanej swoim rozwojem osobistym) "Techniki samorozwoju" to podstawowa pozycja, która powinna zajmować honorowe miejsce w domowej biblioteczce.

Okładka miękka ze skrzydełkami.


 Za egzemplarz do recenzji dziękuję:

 

5 komentarzy:

  1. No i ta pozycja zajmuje honorowe miejsce na mojej półce ;) Bardzo dobry poradnik, który nada się dla każdego ;P Też akurat dzisiaj opublikowałam jego recenzję, ale na mipropiabiblioteca ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie widziałem ;) Opublikowałem recenzję i pomyślałem, że przejrzę inne blogi. Patrzę, a tu ten sam tytuł. Na początku pomyślałem, że mi się blogger psuje ;)
      Zaraz przeczytam Twoją recenzję :)

      Usuń
  2. A ja z innej beczki, jak udalo ci sie nawiazac tyle wspolprac?;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wysyłałem po prostu e-maile do wydawnictw ;)Zresztą to tylko tak się wydaje, że współpracuję z tyloma wydawnictwami. W praktyce otrzymuję produkty od 2 czy 3.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Bardzo dobra książka ;)
    Również popieram pomysł związany z umieszczeniem jej w domowej bibliotece.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...